Návrh obecně závazné vyhlášky, kterou se stanovuje jako podmínka pro zahájení nebo nabízení přepravy na území hlavního města Prahy splnění zvláštních požadavků na vozidla taxislužby

  • 1 minuta čtení

Zastupitelstvo hlavního města Prahy se usneslo dne … 2025 vydat podle § 44 odst. 3 písm. d) zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a § 21b odst. 2 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, tuto obecně závaznou vyhlášku.

§ 1
Úvodní ustanovení

Tato obecně závazná vyhláška stanovuje dopravcům podmínky pro nabízení a zahájení přepravy vozidlem taxislužby kategorie M11 na území hlavního města Prahy, kterými jsou splnění stanovených požadavků na stupeň plnění emisní úrovně nebo druh paliva.

§ 2
Stanovení požadavků na vozidla taxislužby kategorie M1

Dopravce smí nabízet nebo zahájit přepravu vozidlem taxislužby kategorie M1 na území hlavního města Prahy při splnění následujících pravidel:

a) v období od účinnosti této obecně závazné vyhlášky do 31. srpna 2029 lze na území hlavního města Prahy nabízet nebo zahájit přepravu pouze vozidlem taxislužby kategorie M1, které splňuje emisní úroveň Euro 6d nebo vyšší;2

b) v období od 1. září 2029 lze na území hlavního města Prahy nabízet nebo zahájit přepravu pouze vozidlem taxislužby kategorie M1, které jako palivo používá výlučně elektrickou energii nebo vodík.

§ 3
Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dne 1. ledna 2027.
 

Přílohy:

 

Základní informace

Začátek připomínkování: 14.5.2025
Konec připomínkování: 13.6.2025

Kontaktní osoba: Mgr. Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy

Připomínkování právního předpisu:

Bez možnosti spánku, bez práva na klid. A vyhláška tomu tleská.

Tato vyhláška měla chránit právo obyvatel na klidný domov. Místo toho ale přináší další úlevy pro pořadatele hlučných akcí s hudební produkcí – a nechává obyvatele dotčených čtvrtí napospas.

Město má být místem pro život, ne pro přežívání za permanentního hluku. Lidé, kteří roky upozorňují na nesnesitelné podmínky v okolí pravidelných hudebních produkcí pod širým nebem, oprávněně očekávali, že město bude stát na jejich straně. Jenže návrh této vyhlášky jde přesně opačným směrem.

Zjednodušuje podmínky pro pořádání akcí, omezuje ohlašovací povinnosti a rozšiřuje výjimky z nočního klidu. A to v době, kdy si mnozí rezidenti opakovaně stěžují, že nemohou v klidu spát, pracovat, nebo jen běžně žít – právě kvůli opakovaným hudebním produkcím, které často trvají až do nočních hodin.

Zcela chybí účinná ochrana lidí, kteří jsou tomuto hluku vystaveni. Návrh neřeší reálné dopady na zdraví, psychickou pohodu a bezpečnost obyvatel. V konkrétních lokalitách se tyto akce často opakují, dochází k nárůstu obtěžujících projevů, ale obyvatelé mají nulovou možnost se bránit – natož být vyslyšeni.
Z návrhu je zřejmé, že větší váha je přikládána potřebám pořadatelů než právům těch, kdo v daných místech bydlí. Hudební produkce ve veřejném prostoru mají ve městě své místo – ale nesmí se odehrávat na úkor zdraví a pohody tisíců obyvatel.

A proto: pojďte si vy, kteří rozhodujete o životech ostatních, zkusit na pár týdnu bydlet v těchto bytech. Vyzkoušejte si, jaké to je, když vám pod okny probíhá hudební produkce – opakovaně, bez možnosti odpočinku. Rozhodovat o lidech bez vlastní zkušenosti s nadměrným hlukem je krátkozraké a necitlivé.
Právo na zábavu pro návštěvníky akcí, kteří se po nich vrátí do svých tichých domovů, přece nemůže stát nad právem lidí, kteří v těchto lokalitách žijí a před hlukem nemají kam uniknout. Hluk má přímý dopad na zdraví – psychické i fyzické.

Řekněte sami: jak by se vám líbilo bydlet na koncertním stadionu, ze kterého nemůžete utéct?

Vyhláška v této podobě není řešením. Město by mělo stát především za svými obyvateli – ne proti nim.