Návštěva multikulturního Thames Festivalu v Londýně
Účastníci:
- PhDr. Jana Hudcová, specialista pro cestovní ruch OKP MHMP
- Mgr. Zdena Vylitová, specialista mezinárodních kulturních aktivit OKP MHMP
Termín: 13. – 17. září 2007
Cíl: Londýn - Velká Británie
Účel: Návštěva multikulturního THAMES FESTIVALu v Londýně
Komunikace: angličtina (bez tlumočníka)
Úhrada: MHMP
Zprávu zpracovaly: PhDr. Jana Hudcová, Mgr. Zdena Vylitová
Datum: 30. září 2007
Multikulturní Thames Festival na nábřeží Temže se konal letos již po desáté.Jedná se kulturně turistickou akci pod záštitou londýnského starosty a každoročně ji navštíví na 100.000 lidí.
Na jižním břehu řeky zhruba v 10 km dlouhé oblasti kolem Národního divadla, koncertních sálů a Filmového institutu a galerie Tate Modern se pod širým nebem konají nejrůznější prezentace, divadelní a hudební produkce, je zde nabídka gastronomických specialit a důraz je kladen především na multikulturnost nejen ve Velké Británii, ale i na spojení s evropskými i neevropskými destinacemi.
V letošním roce byla jedna sekce festivalu věnována tématu New Europe /Nová Evropa/, jíž jsou myšleny země bývalé východní Evropy.
Czechtourism a České centrum v Londýně připravil obsáhlou prezentaci ve dvou stanech a nabídli hl.m.Praze spoluúčast na této prezentaci, protože návštěvníci z Velké Británie logicky začínají návštěvu České republiky v Praze.
Prezentace hl.m.Prahy byla koncipována jako Život na středověkém mostě, vzhledem k letošnímu výročí Karlova mostu.
Jak se ukázalo byla to velmi dobrá volba, protože okolní země /Slovensko, Maďarsko, Polsko/ volily folklórní program a tak pražská prezentace zaujala nejen díky své kvalitě, ale i odlišnosti.
Prahu na festivalu reprezentovaly 2 skupiny – divadelní a hudební.
Alternativní divadelní skupina V.O.S.A. – 6 osob
O skupině:
Sdružení V.O.S.A. tvoří profesionální herci a muzikanti, kteří mají mnohaleté zkušenosti s fungováním tzv. nezávislého, alternativního divadla a to jak pouličního, tak určeného do speciálních nedivadelních prostor, ale i v chapiteau či maringotce.
Skupina si k prezentaci připravila a denně realizovala následující program:
Stráž - Interaktivní Chodové představení – délka cca 30 min.
Inspirací pro divadelní postavy jsou dobře známé elementární typy, řešící banální úkoly – v tomto případě všudy přítomná stráž budící respekt i smích. Použití chůd přivádí do cesty tragikomické, až groteskně absurdní potíže. Úspěšné naplnění jejich základního poslání se rozplývá v nedohlednu, řád přestává fungovat, serióznost musí být nahrazena improvizací, individuální i kolektivní. Z majestátních chůdařů se stávají neohrabaní klauni, rozehrávající řadu situací a výstupů, kde lze velmi těžko oddělit velkou tragiku od ještě větší komiky a naopak.
NUMERA – ve středověkém úboru – délka cca 30. min
Osvědčená chůdařská numera, akrobatické kousky na vysokých chůdách, trapéza ve vzduchu, kolotoč, brána štěstí, pády a vzestupy trošku neohrabaných vysokých osob, animace prostoru.
Základní pozemní akrobacie ve středověkých kostýmech - o dvou chlápcích a smutné panence – stojky, přemety, stoje na hlavě, akrobacie hands to hands – jednotlivé vstupy od 5 do 10 min.
Příběh pro tři herce a tři židle - žena, růže, píseň a kost – poetický akrobaticko taneční sled příběhů – s využitím postav komedie Dell Arte – jasné charaktery, délka 15 – 30 min
Nafukovací předměty loutky - Atlas, nesení údělu světa, i ženského a mužského principu, na těle loutkonosiče vyrůstají další a další postavy a společně se zbytkem ansablu rozehrávají řadu etud. – středověké mystérium – délka cca 30 min.
Hudební skupina Jagabab – 6 osob
O skupině a programu
Základ hudebních vystoupení skupiny Jagabab tvoří lidové i dvorské písně, moravské balady a české lidové písně, jejichž kořeny sahají až do středověku.
Vedle původní středověké tvorby nastudoval Jagabab několik pseudogotických balad přibližujících poezii našich i zahraničních básníků (Villon, Apollinaire, Procházka).
Exkurzi do minulosti umocňují vedle autentických hudebních nástrojů (niněra, fidula, trumšajt, cistra či cink a dudy) také původní kostýmy. Dobovou atmosféru dále dokresluje pestrý pódiový projev skupiny, který zahrnuje divadelní a taneční prvky včetně orientálního tanečního čísla zpěvačky.
Jagabab má za sebou bohatou zkušenost s vystupováním na hradních, zámeckých a městských slavnostech. Jagabab je se svým programem Písně časů dávno minulých také častým hostem dobových hostin, rautů a dalších společenských akcí.
K připomenutí „Karlovy doby“ byly zařazeny do prezentace hudební skupiny Jagabab.ukázky z projektu Karel IV. přichází a z projektu Císařský průvod Karla IV.
Počet a délka vystoupení na pevném pódiu:
3 x 30min. prezentace denně, tj. 6 vystoupení v průběhu festivalu.
Prezentace hl.m. Prahy byla doplněna informačním servisem PIS, který zastupovaly dvě pracovnice. Byly rozdány stovky materiálů a to z fondů Czechtourism.
Celou akci ve spolupráci s Czechtourism Londýn, jmenovitě s ředitelem Janem Mlčákem, produkoval a realizoval OKP MHMP včetně zajištění všech účinkujících, transportů /i na místě/, ubytování, organizace programu, realizace na místě , zajištění prostor pro vystoupení, rozsevu informačních materiálů.
K nejnáročnějším úkolům přípravy i realizace projektu patřil transport nástrojů a rekvizit a to nejen z Prahy do Londýna, ale především na místě samotném, protože v otevřených stanech na nábřeží nebylo možno nic nechat přes noc, takže celé vybavení včetně kostýmů účinkujících se přesunovalo a skládalo každý den ráno i večer.
Přestože byl stanoven předem harmonogram jednotlivých vystoupení, hl.m.Praha získalo největší časový prostor 1,5 hodiny 3 x denně, bylo nutno vystoupení jednotlivých skupin koordinovat na místě, protože se přesouvalo jejich místo vystoupení.
Thames festival je skutečně výjimečnou akcí, která byla letos v Londýně velmi ostře sledována, neboť oslavila 10 let své existence. Pro místní dopravu bylo uzavřeno centrum Londýna kvůli festivalovému průvodu. V tomto smyslu byl pro prezentaci Prahy jedinečnou příležitostí průvod Karla IV., který inscenovala skupina Jagabab, protože vzbudil u diváků doslova nadšení a upozorňoval na český stánek. Není snadné proniknout na britský trh s turistickou a kulturní nabídkou zejména na poměrně náročný trh v Londýně, kde se Praha pohybuje ve velké konkurenci.
Stánek České republiky a hlavního města Prahy byl umístěn hned vedle stanu Evropské Unie, což bylo výhodné, protože to jen potvrdilo, že jsme její součástí.
Vzhledem k tomu, že podle lokálních novin navštívilo festival za dva víkendové dny milion diváků, je nutno konstatovat, že větší prezentaci na této půdě ještě hl.m.Praha nemělo.
I přes některé organizační improvizace byla všechna představení profesionálně perfektně provedena a obě skupiny se věnovaly prezentaci nad rámec své smlouvy.
Navíc právě spojení kultury, turistické nabídky a uvolněnější atmosférou open air festivalu upoutalo zájem obecenstva ze všech vrstev – hodně diváků tvořily rodiny s dětmi, které jsou pro Prahu velmi perspektivní turistickou skupinou .
Turistika z Velké Británie je z 90% individuální, to znamená, že je nutno se na tomto trhu zaměřit především na veřejnost, což není vždy snadné ani levné.
Můžeme konstatovat, že zájem o prezentaci Prahy na tomto fóru předčil naše očekávání a že tato prezentace, která díky organizačnímu úsilí OKP MHMP , nebyla finančně nadměrně náročná, byla velice úspěšná a je rozhodně prostředkem jak se na britském trhu etablovat. Proto doporučujeme účast na Thames festivalu i pro příští rok.