Rozkvět Pražského jara
Mezinárodní hudební festival Pražské jaro připravilo nový program zaměřený na mladé publikum z řad studentů středních a vysokých škol.
Program Rozkvětu má dva pilíře. Prvním jsou pravidelná měsíční setkávání, která se konají většinou první středu v měsíci v kostele sv. Vavřince v Hellichově ulici. Nikoliv však dopoledne, místo školy, jak bývá obvyklé pro tzv. „výchovné koncerty“ – organizátoři se rozhodli pro večerní čas s tím, že doufají, že mladí lidé budou setkávání vyhledávat a navštěvovat z vlastního zájmu, nikoliv z povinnosti. Tento risk se snad vyplatil. První Rozkvět se konal na začátku a prosince a sešlo se zde několik desítek lidí ze škol napříč celou Prahou a studijními obory. S každým dalším setkáním se sál kostelu sv. Vavřince zaplňuje více a více - a k velké radosti pořadatelů se mladé tváře nejenom vracejí, ale přivádějí své přátele.
Každé setkání má určité téma, které se pojí se světem klasické hudby a Pražským jarem. Tím prvním byl „Svět Gustava Mahlera“, který představil Antonín Matzner, hudební publicista a dramaturg festivalu. Lednové setkání Rozkvětu poodhalilo "Svět interpreta" - jaká je cesta od prvního otevření not až po koncertní vystoupení. O své zkušenosti a zážitky se podělili klavírista Ivo Kahánek a cellista Petr Nouzovský. Na mnoha hudebních ukázkách ukázali, co všechno má interpret ve své moci. Podobně, jako herec může klást důrazy na různá slova ve větě, aby tím akcentoval různé významy, hudebník může také velmi lehce chytrým použitím akcentů zcela změnit vyznění věty hudební. Co to je vlastně dynamika, jakou roli sehrává? Že klavírista velmi často hraje v jedné ruce odlišný rytmus, než v ruce druhé? Že violoncellista ovlivní charakter melodie tím, kolik tónů spojí pod jeden tah smyčce? Otázek se během večera objevilo skutečně hodně a mladí posluchači dostali možnost alespoň trochu poodhalit z tajemství, které většinou zůstává skryto za pomyslnými branami, které oddělují koncertní sál od zákulisí. Pro setkání je příznačná neformální atmosféra, bez obleků a zbytečných konvencí. Nikdo se tedy nemusí obávat, že by nezapadl - třeba jen z důvodu nevhodného oblečení. Hlavní slovo má hudba a zážitek z ní.
Březnové setkání diváky seznámí, co znamená “historicky poučená interpretace”. Všichni dobře víme, že dnešní auta mají s těmi ze začátku 20. století společného jen velmi málo. Méně si už ale uvědomujeme, že přece i hudební nástroje musely za posledních dvě stě let projít ohromným vývojem. Jak by se asi Laurin a Klement dívali na dnešní stroje? A co by asi Bach řekl, kdyby svoji hudbu slyšel hrát na dnešní hudební nástroje? Lukáš Vytlačil se souborem Capilla Moderna předvede, jak se barokní hudba pravděpodobně hrála v době svého vzniku a jak - či vůbec - se proměnil vkus publika.
Tím druhým pilířem programu Rozkvětu, který se stane aktuálním po zahájení festivalu, by měla být setkání s umělci, kteří v rámci 66. ročníku vystoupí. Organizátoři se už nyní snaží oslovit umělce, zda by si v nabitém programu našli čas na setkání s mladým publikem, při kterém by představili program, se kterým vystoupí a přiblížili osobitost svého pojetí. Už nyní je velmi pravděpodobné, že členové Rozkvětu budou mít šanci poznat dirigenta Michaela Tilson Thomase, který v Praze také odhalí další díl z televizního hudebně-popularizačního cyklu “Keeping Score”, tentokrát o skladateli Gustavu Mahlerovi. Tilson Thomas má pověst výtečného řečníka, mnohými je označován za znametiného pokračovatele slavné série Leonarda Bernsteina, televizních pořadů o klasické hudbě s Newyorskou filharmonií.
Setkání se konají zpravidla první středu v měsíci, v 18hod v kostele sv. Vavřince, Hellichova 18, Praha 1. Vždy aktuální informace získáte na stránkách www.festival.cz/rozkvet.